lauantai 24. kesäkuuta 2017

Eka pitkä, uusi yritys

Toisella yrittämällä eka pitkä lenkki onnistui. Minun täytyy laskea n 130km pitkäksi,  koska muuten se olisi vieläkin suorittamatta.   Mukana oli varusteet rengasrikon varalta,  joten selvähän se on,  ettei niitä silloin tarvita.
Yritin ajaa vakioteholla 200W vähän niin kuin testimielessä olisiko se sopiva kuormitustaso pidemmille matkoille. Varmaan se olisi,  mutta en vain pysty ylläpitämään sitä... 😠
Yllättävää on kuinka hitaasti mäet pääsee ylös tuolla teholla. Tuntuu kävelyvauhdilta,  mutta kai se oikeasti hiukan kovempaa sentään on. Ja yhtä lailla on hämmästyttävää kuinka vaikeaa alamäessä on ylläpitää tuota tehoa. Ja jos mittarin avulla onnistuu,  niin vauhti vain kiihtyy ja kiihtyy ja nopeus nousee hurjaksi. Syy vakiotehon ylläpitämiseen on se,  että se kuormittaa elimistöä vähemmän kuin epätasaisesti tuotettu sama keskimääräinen teho.
Aeropyörä kulkee noilla tehoilla mukavaa reilua kolmeakymppiä (n 33km/h),  joten pitkillä matkoilla suurempiin tehoihin ei ole tarvetta.  Tai siis toki olisi,  mutta kun ei kykene. Parin tunnin polkemisen jälkeen 200W alkoi tuntua jo aika riittävältä tasolta.  Eroa alkumatkaan alkoi syntyä mm alamäissä,  joissa tuli kevennettyä ja näinollen keskiteho alkoi pudota,  vaikka tasaisella ja ylämäissä tehot vielä oli ennallaan.
Ylipäätään tehomittari keventää ajoa.  Normisti lähden taistelemaan tuulta tai mäkiä vastaan ja poltan energiat loppuun ennen kuin matka loppuu. Tehomittarilla ajaessa voi ajaa rauhassa,  vastatuuleen hitaammin ja alamäkeen älytöntä vauhtia. Samaten normisti tulee seurattua keskinopeutta ja yrittää pitää sitä jollain ennätystasolla vaikka nopeus riippuu hurjasti olosuhteista.  Teho ei riipu olosuhteista,  joten sen ylläpitäminen on järkevämpää.

sunnuntai 18. kesäkuuta 2017

Eka pitkä olikin pätkä

Eka pitkä pyörälenkki hyytyi pätkäksi.  Matkasta oli unohtunut CO2 patruunan suutin ja tietenkin renkaaseen tuli reikä kun matka tuskin oli päässyt alkuun. Tubeless täyttölitku tukki toki reiän,  mutta paineet oli menneet. En uskaltanut  jatkaa,  joten tilasin kyydin ja jatkoin maitojunalla kotiin.

Kuvassa pyörä purettuna odottamassa kyytiä.  Ja paikka on...?

lauantai 17. kesäkuuta 2017

Harjoittelun eteneminen

Juoksuohjelman hitaita lenkkejä on nyt reilu kuukausi tahkottu ja pari huomiota niistä:
- kaikkeen tottuu.  Myös hitaaseen juoksemiseen
- laadukas mp3 soitin on hyvä investointi
- hitaasti kiiruhtaen jaksaa pitkälle.

Pidemmät pyörälenkit ovat kokonaan puuttuneet,  kun vapaa-aika on kulunut veneitä käyttökuntoon ruuvatessa. Tänään on eka pidempi lenkki,  mutta kun kyse on yhdensuuntaisesta vastatuulisesta etapista,  niin katsotaan kuinka käy.  Mullahan on nykyään tri-pyörässä wattimittari,  niin pitää vaan yrittää ajaa wattien mukaan järkevästi,  vaikka nopeus putoaa säälittäväksi. Aika sama asia kuin juosten hitaasti kiiruhtaminen. Eli vaikeaa tai mahdotonta ilman harjoittelua.