tiistai 3. kesäkuuta 2014

Pyörävertailu

Vanhan pyörän kaivatessa täydellistä huoltoa päätin välttää huollon ostamalla uuden pyörän, jonka oli tarkoitus muutenkin olla nopeampi kuin vanha.
Vertailun pyörät:
Nakamura "hybridi" vuodelta 1997
suora stonga+triathlon tanko
lokarit ja tarakka
2 runkolukkoa
renkaat Schwalbe marathon racer 35mm
paino näillä varusteilla n 16 kg.
Hintaluokka aikanaan ~500 eur.

Uusi pyörä Cube Crossrace

kippurastonga+aero tanko
lokarit ja tarakka
renkaat Continental GP 28mm
U-lukko
Hintaluokka >1200 eur.

Ilman varusteita 10 kg, varusteiden kera ~14

Pyörien luonne on täysin erilainen. Nakamura on kuin vanha mersu, meno on hiljaista ja tasaista eikä vauhti juuri tunnu. Myöskään kiihdytyksissä ei juuri mitään tapahdu, vauhti kiihtyy hitaasti ja mäet ovat enemmän tai vähemmän raskaita.

Cube on taas kuin ylitehoinen Corolla. Se pitää meteliä, kaikki tienpinnan epätasaisuudet tuntuvat, pyörä hötkyilee koko ajan johonkin suuntaan, mutta positiivista on mäkien nousu ja muut kiihdytykset. Pyörällä oikein tuntee, kuinka pyörä kiihtyy joka polkaisulla ja se kannustaa yhä parempiin mäkivauhteihin ja kiihdytyksiin.

Ja vertailu: Cube tuntuu paljon nopeammalta, koska kiihtyvyys on niin hyvä ja koska kyyti on tavallaan niin epävakaata ja mäet nousevat paljon kevyemmin. Mutta totuus ei ole niin optimistinen. Minulla on samoilta pätkiltä useiden ajojen ajat ja keskinopeudet talletettu, jolloin pystyn jättämään tuulen ja fiiliksen, eli jaksamisen, vaikutuksen pois.

Nakamuralla keskinopeudet ovat tyypillisesti 27-28 km/h. Cubella keskinopeus on 28-29 km/h. Tahtoo sanoa sitä, että vaikka Cube tuntuu paljon nopeammalta, niin todellinen ero on varsin pieni. Sitä en kiistä, etteikö sillä olisi paljon mukavampi ajaa mäkiä, mutta Nakamuralla on paljon hauskempi ajaa tavallista pyörätietä, koska tien epätasaisuudet eivät tunnu niin hyvin, eikä pyörä rämise, kuten Cube tekee.

Eli yli tuplahinnan satsaaminen pyörään toi noin 5% parannuksen vauhtiin. Se on aika vähän, olisin toivonut kymmentä prosenttia. Renkaat ovat hyvin rullaavat molemmissa, mutta Marathonit on nyt kuitenkin lähempänä tavallista retkipyörän rengasta kuin Continentalin sileät sliksit. Hiekkatien mutkat on pahoja slikseille.

Eli yhteenvetona pyörän vaihtoa harkitsevalle: Jos vanhan runko ja varusteet on kunnossa, niin uudella rengastuksella sen vauhti todennäköisesti paranee enemmän kuin uuteen pyörään satsaamalla. Ja jos uuden pyörän ostaa, niin hintaluokan pitää olla jo aika korkea, jotta saa selkeän parannuksen. Varsinkin, jos uuteen pyörään haluaa samat varusteet kuin mitä vanhassa jo on, koska uusien pyörien painosta puuttuu polkimet, lokarit, tarakat, valot ym varusteen.

Seuraavassa artikkelissa pyörän huollosta, kunnostin vanhan pyörän uuteen iskuun.