Ensimmäisen kauden jälkeen olin valmis kehumaan tubelessit maasta taivaaseen. Vierintävastuksessa en havainnut perstuntumalla eroa, mutta ei yhtään tyhjää rengasta koko kesänä. Oletus tietenkin oli, että vuodot olivat paikkautuneet ihan huomaamatta. Täyttölitkuna Stans (Schwalbella on myös omansa, mutta senkin tekee Stans). Tubelessit vuotavat hivenen enemmän kuin normi-butyylisisärenkaalla varustettu rengas, mutta ero ei ole käytännössä häirinnyt minua, kerta viikkoon pumppaus on riittänyt. Rengaspaineeksi olen yleensä lykännyt 6,5-7,0 bar. Rengaskokona 25mm, paitsi aeron keulassa 23mm kumi.
Entäpä sitten toinen kausi? Kumeista vanhat litkut pois ja uutta tilalle. Toinen kausi ei enää alkanutkaan yhtä vahvasti. Keväällä tuli hiekoitushiekkojen jämien jäljiltä tiheästi reikiä, jossakin vaiheessa tahti oli vuoto per päivä. Eli työmatkan sai toiseen suuntaan tehtyä normaalista, mutta toiseen suuntaan paineet häipyivät kumista ja loppumatka piti nilkuttaa vajailla paineilla. Toki rengas aina paikkautui, mutta kun jäännöspaineet oli parin barin luokkaa, niin ei sillä normaalisti ajaa voinut. Jossakin vaiheessa otin kumin pois paikoiltaan ja paikkasin reiät sisäpuolelta. Taisi mennä 5 paikkalappua. Kun vuodot tämänkin jälkeen toistui, niin kiikutin kumin maahantuojalle, joka hyvää hyvyyttään antoi minulle uuden kumin. En kuitenkaan enää asentanut sitä vanteelle, vaan laitoin vanhan kunnon GP4000:n paikoilleen. Tämän jälkeen minulla ei enää ollut ongelmia renkaitten suhteen.
Entäpä sitten aeropyörä? Siihenhän kilometrejä tulee kesässä säälittävän vähän, tuskin tuhattakaan. Kilometrien perusteella sen kumit ovat siis kuin uudet. Kuinka ollakaan työnsin fillarin pihakiveystä pitkin, jolle oli edellisenä päivänä lasi rikkoutunut. Jokin lasin jämä rikkoi renkaan ja valkoinen täyttömössöpilvi täytti taas ympäristön. Paineen laskettua sekin toki paikkautui ja matka saattoi jatkua. Tästä kuitenkin tuli pitkäaikainen riesa. Rengas saattoi tyhjentyä omia aikojaan säilytyksessä ollessaan tai sitten ajossa, vaikka 100km kohdalla, eli hyvin ennalta arvaamatta. Paikkamössö toki aina paikkasi vuodon, mutta paineet oli menetetty. Tässä vaiheessa hommasin jo paksumpaa ja kalliimpaa litkua, Stans Race. Kumi piti paremmin, mutta siltikin sen ajoittain tyhjeni. Itse reiän koko oli siis silmämääräisesti n 0,5mm ilman mitään viiltoja, siisti pyöreä reikä. Näytti, että kovettunut paikkkamössötappi työntyi omia aikojaan ulos ja sen vuoksi rengas tyhjeni. Eihän se kai ihmekään olisi, kun kumin paksuus on n 1mm ja aikamoinen paine takana. Renkaan vuoto-ongelma ei ikinä ratkennut, vaihdoin sen tilalle maahantuojalta saamani kumin ja sen kanssa ei ole nyt ollut ongelmia.
Summa summarum: En voi vilpittömästi suositella tubeless-renkaita. Nähdäkseni paikkamössö paikkaa vuodot ja pitää n 2-3barin paineet renkaassa mutta se, että kerran jo paikkautunut kohta aukeaa omia aikojaan säilytyksessä, on sietämätöntä. Jotta paikkautumiseen voisi luottaa, se pitäisi paikata renkaan sisäpuolelta perinteisellä paikkalapulla. Tällöin kuitenkin menetetään renkaan tarjoama etu helppohoitoisuudesta.
Tubeless tuntuisi toimivalta ratkaisulta pyörään, jossa normaali ilmanpaine on max 4bar luokkaa. Tämän paineen mössö tuntuu kestävän ja veikkaan että näissä kumeissa kumin paksuuskin on suurempi kuin performance-renkaissa tarjoten helpomman paikkaantumisen.
Tubeless-renkaat vaativat tubeless-ready vanteet. Vanteissa on jokin mitta hiukan erilainen kuin normaaleissa varmistaen, että rengas pysyy paikoillaan kaikissa olosuhteissa. Silmämääräisesti eroa ei huomaa. Toki maailmalla myydään tubeless-muutossarjoja, joissa vanhan vanteen päälle teipataan ilmatiivis teippi normaalin vannenauhan tilalle. Ilmeisesti homma toimii useimmiten, mutta käyttö on sitten hiukan niin kuin omalla vastuulla. Tosin en usko, että Schwalbe ja vannevalmistaja mitenkään tyrkyttävät korvauksia, jos tubeless rengas irtoaa tubeless-ready vanteesta, joten omalla vastuulla aina ollaan kun pyörällä kuljetaan. Hintaero samasta vanteesta tubeless-ready ja normin välillä ei välttämättä ole kovin suuri, se ehkä kannattaa maksaa tai sitten ei.
Eli arkipyörään tubeless kuulostaa hyvältä. Entä sitten kisaan, jossa voisi kuvitella, että pieni paineen alenema on pienempi paha kuin koko sisäkumin vaihto. Tämä on hyvä kysymys. Itselläni rengas vuoti kolmeen otteeseen Eesti triathlonissa. Lopuksi paineita ei juuri enää ollut, mutta eipä tarvinnut pysähtyä vaihtamaankaan kumeja. Sanoisin, että joo, ajan jatkossakin tubelesseilla kisat, mutta jos rengas on koskaan omia aikojaan tai harjoituslenkillä tyhjentynyt, niin en luota siihen, että paikka kestää, vaan merkkaan vuotokohdan ja paikkaan sen/ne sisäpuolelta ennen tärkeää kisaa.
Ja kovasti odotan, että Continental saisi tehtyä tubeless-renkaan maantiepyörään. Schwalbeen on nyt tullut turhan helposti vuotoja. Tubelessin idea on mainio, mutta toteutus vaatii vielä hiukan parantamista.
Kuvassa olevat tummemmat läikät ovat itsestään paikkautuneita kohtia. Näinhän sen kuuluisikin toimia, mutta pitäisi myös pysyä ilmatiiviinä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti