Nyt kun kesän
trianhlonkausi alkaa olla kaikilla jo takanapäin monen mieleen on
hiipinyt, josko aikaa parantaisi kalustoa parantamalla lisätreenin
sijaan. Onhan se epäreilua kun aeropyörät viilettävät oikealta
ja vasemmalta ohi kaverien näyttäessä lähinnä nautiskelevan
maisemista ja piknik-eväistä aerorakettiensa päällä. Itselläni
on pari kautta ollut aeropyörä, joten kommentit perustuvat siitä
saatuihin kokemuksiin.
Mikä sitten pyörän
etu on? Tein ennen omaa ostopäätöstäni muutamia testipätkiä
vuorotellen hyvin rullaavalla cyclolla aerotangoilla ja "oikealla"
aeropyörällä. Tein laskelman, jonka perusteella aeropyörä on
normaaleilla ajonopeuksilla (~33km/h) vakiovanteilla n. 6,5% nopeampi kuin vertailu-cyclo. Ostin aeropyörän ja siihen 55mm hiilikuitukiekot.
Fillarista piti tulla puolimatkalla noin kymmenen minuutin etu,
kiekoista vähän lisää. Budjetoin siis noin 15min parannuksen vain
pyörään investoimalla. Aeropyörän ensimmäiset testilenkit
kieltämättä olivat vakuuttavat. Hyvässä myötätuulessa
Porvooseen ajaessa jollekin yli 10km Strava-etapille tuli
keskinopeudeksi yli 40 km/h. Normipyörällä tähän ei olisi mitään
mahdollisuuksia.
Ensimmäinen
puolimatkan kisa Turussa meni 35km/h keskinopeudella, joten pyörä
melkein tarjosi sen mitä olin odottanutkin. Tällä perusteella on
siis itsestään selvää, että aeropyörään kannattaa investoida
jos kaipaa vauhdinhurmaa ja rahalla saatavaa ajansäästöä
kisoihin. Normicyclocrossarini hyytyy noin nopeuteen 36 km/h, sen
kovempaa se ei oikein kulje. Aeropyörällä tällainen kynnysnopeus
on korkeampi, sanoisinko mutuna 40 km/h. Paremmissa nopeuksissa etu
aeropyörän eduksi kasvaa, mutta ainakaan taajama-alueella etua ei
ole, kun ajonopeus jää lähelle kolmeakymppiä. Sivuhuomautuksena:
suuri nopeusetu on ihme juttu sinänsä, kun fillarin osuus
kuskin+fillarin poikkipinta-alasta on pieni. Taitaa se etu sittenkin
tulla aerodynaamisemmasta (=epämukavammasta) ajoasennosta ja paremmasta
muotokertoimesta, mutta ei nyt välitetä näistä faktoista, koska
tarkoitushan on saada perusteluja aeron ostoon, vai mitä?
Sitten niihin
huonoihin puoliin. Aeropyörän käytettävyys on varsin huono.
Esimerkiksi taajama-alueella, jossa muuta liikennettä pitää varoa
ja on kanttikivien ylityksiä, aeropyörä on hitaampi kuin normaali
cyclocrossarini. Aerossa pitää kalliita hiilikuituvanteita varoa ja
pelkästään jarruttaminen kirpaisee rinta-alasta, koska jarrupalat
syövät hiilikuitua vanteista. Ehkä vähän, mutta kuitenkin.
Alumiiniset vanteet tai edes vannekehä olisi huolettomampi,
puhumattakaan levyjarrullisesta pyörästä. Hiilarivanteet, joissa
on alumiinen jarrukehä, ovat painavammat kuin pelkästään hiilikuidusta
valmistetut. Ja levyjarrulliset fillarit ovat painavampia kuin
perinteisellä vannejarrulla varustetut, eli tässä pitää taas
tehdä trade-offia painon ja lompakon kevenemisen suhteen. Jos
hinnoista puhutaan, niin hyvälaatuinen n. 1,5kg normikiekkosetti
maksaa n 400 eur. Jos halutaan vaikka 55mm hiilikuitusetti, joka
painaa suunnilleen saman, niin hinta on helposti kolminkertainen.
Painoa tuntuu tulevan profiilin syventyessä, joten hinta nousee
ellei halua painon nousevan. Sama painon kertyminen koskee itse
fillaria. Aerodynaamiset muodot näköjään tarkoittavat lisäpainoa
maantiepyörään verrattuna. Teoriassa keveydestä ei tarvitsisi
maksaa aeropyörässä, koska radat perinteisesti ovat varsin
flatteja. Käytännössä näin ei ole, keveydestä kannattaa maksaa.
Jos vanteisiin tai pyörään kertyy painoa, niin mäet muuttuvat
raskaiksi, ja vaikkei kisoissa mäkiä olisikaan, niin fillarin
muutenkin vähäinen harjoituskäyttö jää vieläkin vähäisemmäksi
jos normipyörä kiipeää mäet aeroa rivakammin.
Aeropyörän litteät
muodot tekevät lähes mahdottomaksi tavaroiden kiinnittämisen
pyörään. Tämä taas vaikuttaa fillarin normaalikäyttöön. Ellei
pyörälenkille saa välttämättömiä renkaanvaihtotarvikkeita,
varavaatteita ja eväitä helposti mukaan, niin lenkki jää joko
tekemättä, tai sitten sen ajaa sillä normipyörällä, johon ne
saa mukaan. Edellä mainituista johtuen aeropyörän käyttö jää
hyvin vähäiselle, muutamaan kisaan ja niitä edeltäviin
harjoituslenkkeihin. Siitä taas herää kysymys, kannattaako
aeropyörään uhrata esim 3000 eur, kiekkoihin 1500 eur,
pullotelineisiin, satulaan, ym 400 eur, tehomittariin 1300 eur jos
pyörällä ajaa vuodessa pari harjoituslenkkiä ja pari kisaa. Tämä
päätös sitten tietenkin riippuu lompakon paksuudesta,
säilytystilojen riittävyydestä ja myös siitä paljonko näitä on
valmis uhraamaan muutamaa sijaa parempaan loppusijoitukseen kisassa.
Jos taistelee pikkukisassa sijoista 20-25, niin selvähän se on,
että uhraus kannattaa tehdä päästäkseen sijalle 17!? Ja saattaa
puolisollakin olla mielipiteitä harrastukseen sijoitetuista
euroista, niin kuin muka lapselle pitäisi ostaa uusi pyörä, tai
vastaavaa.
Jos lompakko kestää,
niin itse näkisin aeropyörän harrastuksena. Järkeä siinä ei
ole, mutta mukava harrastus. Sen vuoksi rungon pitää olla itselle
mieluinen, koska kaikkia muita varusteita voi sen jälkeen päivittää,
jolloin hankintaa saa jaettua useammalle vuodelle. Ja kun runkoon on
tyytyväinen, niin hankinnan voi mielessään kuolettaa 20v ajalle;
tuskinpa aerodynamiikka tai materiaalit tuossa ajassa niin paljoa
kehittyvät, että pyörä pitäisi uusia (muusta syystä kuin
lompakosta pursuavista seteleistä). Kiekot ja muut voi sitten uusia
tiheämmin. Jotain speciaalia fillarissa toki saa olla, jos näin
turhaan hankintaan päätyy. Itselläni ne oli sähkövaihteet.
Sähkövaihteet toimivat kuin unelma, ja niin kauan kuin toimivat,
ovat todella ihanat. Sitten kun ongelmia ilmenee, niin varmaan
pitäisin perus-vaijerivaihteita kivempana, koska niihin saa varaosia
suunnilleen lähi-Prismasta. Voisin kuvitella, ettei sähkövaihteiden
varaosat ole ihan ilmaisia, ainakin uutena maksavat maltaita.
...Eli täydellisesti sopivat aeropyörään!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti