perjantai 9. toukokuuta 2014

Varusteet

Pyöräily vaatii asialliset varusteet. Vaatteet kuluvat ja rapaantuvat käytössä, joten pyöräilyvaatteet on syytä olla erikseen. Oma vaatevarastoni, joka on riittävä tähän käyttöön, muodostuu seuraavista:

Kevätsää: vanhat repaleiset farkut, ohut edestä tuulenpitävä, takaa hengittävä Löflerin takki. Sen alle fleecepaita ja kulahtanut t-paita. Iltapäivällä fleecen voi jättää pois. Kypärän alla käytän kypärämyssyä, kun tuntuu pää jäätyvän alle +8 asteen lämmöissä.
Sadesäällä käytän farkkujen sijaan jotain vanhaa goretextuulipukua,  sen hyvä puoli on, että siinä on erikseen sisä- ja ulkokuori, jolloin sade ei liimaa housuja reiteen kiinni. Kerran käytin ko asun takkiakin, mutta yleensä en ole ollut niin tarkka vaikka vähän kastuisikin. Tärkeintä on pitää puhelin kuivana. Se tuli tänään testattua - takki oli aivan litimärkä, mutta triathlontangon päällä nojaileva ajoasento suojasi takin taskussa olleen luurin kastumiselta.
Pyöräilykenkiä minulla on kahdet. Varpaat palelevat herkästi, joten talvikengät on käytössä kun aamulla on alle +2 C. Niissä on myös goretex, joten käyvät myös sadesäähän, tosin ovat turhan kuumat plussakeleillä.
Sormet minulla on jäässä kesähelteelläkin. Talvipyöräily ei onnistu tästä syystä. Kylmät kaudet menevät mukavasti lasketteluhanskoilla, joiden pitkä varsi suojaa ranteita vaikka puseron hihat nousevatkin ajaessa.
Kesällä sitten edellä mainitus farkut voi hyvin katkoa shortsimittaan, jolloin kesäpyöräilyvaatetuskin on aika valmis. Puserona minulla on jopa oikea pyöräilypaita, sen selässä olevat taskut ovat kätevät, vaikka työmatkoilla arvostaisikin, että taskuissa olisi vetoketjut.
Ketjusuojaa ei tietenkään ole, joten olen vuosikymmenten varrella kokeillut useita lahkeenpitimiä. Parhaaksi on osoittautunut U:n muotoinen muovirengas, jossa on vielä heijastinkin. Se on nopea napauttaa lahkeen ympärille ilman, että pitää pujotella, nipsutella ja väännellä mitään.

Koska mennessä tarvitsee enemmän vaatetta kuin tullessa, niin pyörälaukku on välttämätön. Uuteen pyörään haikailen satulatolppaan tulevaa mallia, jolloin voisin reteesti repiä irti tarakan. Tällä hetkellä käytän 15v vanhaa pyörälaukkua, joka hengittää hyvin ja vastaavasti kastelee sisällä olevat tavarat kurakeleillä. Laukun hyvä puoli on se, että siinä on kunnon lukot, joilla laukku pysyy fillarissa kiinni. Uusi vesitiivis laukku on harkinnassa.

Valot
Fillarissa on kiinteä bilteman takavalo. Hyvä malli siinä mielessä, ettei paristoja tarvitse vaihtaa edes joka vuosi. Edessä käytän joko Creen led-taskulamppua (muka liki 1000 lumen) tai sitten isompaa mallia, jossa on 3 tuollaista lediä. Pikkulamppu on kätevämpi käyttää, mutta syö akun tunnissa, eli pitää ladata joka päivä. Valot ovat todella kirkkaat, vastaantulevilta pyöräilijöiltä tulee noottia, vaikka valo on suunnattu alaspäin.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti